حمله قلبي خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهد .

محققان اعلام كردند خطر ابتلا به ديابت ، پس از حمله قلبي به شدت افزايش مي‌يابد. به گزارش هلث نيوز، در حقيقت احتمال ابتلا به ديابت در بيماراني كه به تازگي دچار حمله قلبي شده‌اند چهار و نيم برابر افراد عادي است. احتمال بروز ازدياد فشار خون دراين افراد ۱۵برابر ساير افراد است. نتايج اين تحقيق در نشريه "لانست" منتشر شده است. دكتر "ليونل اوپي" مدير موسسه تحقيقات قلب و عروق "هاتر" در دانشگاه كيپ تاون آفريقاي جنوبي گفت، بروز حمله قلبي به اين معناست كه شانس ابتلا به ديابت در آينده بيشتر مي‌شود. وي افزود، تا كنون مي‌دانستيم كه ديابت زمينه را براي ابتلا به حمله قلبي آماده مي‌كند اكنون دريافته‌ايم حمله قلبي نيز زمينه را براي ديابت فراهم مي‌سازد. يعني يك بيماري زمينه ساز بروز بيماري ديگر است كه يك فرايند دو طرفه است. محققان به سرپرستي دكتر "روبرتو مارچيولي" از آزمايشگاه همه‌گيرشناسي باليني بيماري قلبي عروقي ايتاليا، اطلاعات مربوط به حدود ۸هزار و ۳۰۰ بيمار را كه اخيرا حمله قلبي را پشت سرگذاشته بودند و سابقه ديابت نيز نداشتند، جمع آوري كردند. آنها دريافتند، بيش از سه سال و نيم پس از حمله قلبي يك سوم اين بيماران به ديابت مبتلا شدند و مقاومت آنها در برابر انسولين كه يكي از عوامل بروز ديابت است و با افزايش قند خون اندازه‌گيري مي‌شود، دچار آسيب مي‌شود. زماني كه محققان از آستانه پايين‌تري براي اندازه‌گيري قند خون استفاده كردند، ابتلا به ديابت در ۶۲درصد بيماران تشخيص داده شد. اين يافته‌ها نشان‌دهنده ارتباط بين حمله قلبي و بالا بودن گلوكز خون است كه هر كدام خطر بروز ديگري را افزايش مي‌دهد و موجب مي‌شود بيمار بطور بالقوه در يك دور باطل مرگبار گرفتار شود. عوامل خطر براي ابتلا به ديابت و يا افزايش قند خون شامل بالا بودن سن، ازدياد فشار خون و استفاده از داروهاي قلبي از جمله "بتا- بلاكر"، داروهاي پايين آورنده كلسترول و داروهاي مدر است. مارچولي گفت، شيوه زندگي مي‌تواند بويژه در پيشگيري از ديابت موثر باشد. كاهش اين خطر مرتبط با رژيم غذايي مديترانه‌اي مي‌تواند به كاهش خطر ابتلا به ديابت پس از حمله قلبي كمك كند. به گفته اوپي، تغيير در رژيم غذايي و ورزش مي‌تواند موجب كاهش خطر وي به بيماراني كه دچار حمله قلبي شده‌اند توصيه كرد از نظر ابتلا به ديابت هشيار باشند، قند خون خود را كنترل كنند و بسيار ورزش نمايند. همچنين مصرف غذاهاي مديترانه‌اي شامل استفاده از روغن زيتون و مغزها است مي‌تواند تا حدودي از بروز ديابت پس از حمله قلبي پيشگيري كند. دانشمندان پيش از اين اعلام كردند، از آنجا كه در بدن بيماران ديابتي گلوكز به راحتي در دسترس نيست، قلب با تامين سوخت مورد نيازش از چربي موجبات آسيب ديدگي خود را فراهم مي‌كند. اين تغيير در سوخت و ساز، تركيبات ليپيد غشاي سلول را دچار اختلال كرده و موجب غيرطبيعي شدن خاصيت فيزيكي و اختلال سلولي شده و منجر به آسيب ديدگي بافت قلب و بروز بيماري قلبي مي‌شود.


 

حمله قلبي خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهد |